Bijtelling berekenen voor privégebruik auto

Belastingen (Auto)

Als je een auto van de zaak hebt, dan heb je de keuze om deze wel of niet privé te gebruiken. De bijtelling die je hebt als je de bedrijfsauto ook privé gebruikt is een forse, maar kan voordeliger zijn dan twee auto’s rijden of een privéauto gebruiken en de kilometers te declareren.

Wanneer betaal je bijtelling over je bedrijfsauto?

Als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt in je bedrijfsauto, moet je bijtelling betalen. Bij minder dan 500 kilometer ziet de Belastingdienst jouw auto als bedrijfsmiddel en heb je geen bijtelling. In beide gevallen moet je wel een nauwkeurige kilometerregistratie bijhouden.

Eigenaren van een bestelauto kunnen een verklaring afleggen waarin staat dat ze met deze auto enkel zakelijk rijden. Door deze verklaring hoef je geen rittenregistratie meer bij te houden.

De hoogte van de bijtelling

Hoeveel bijtelling je moet betalen, hangt van de volgende zaken af:

  • Het aantal gereden privékilometers per jaar. Wanneer je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de bedrijfsauto, moet je bijtelling betalen. De kilometers voor woon-werkverkeer worden als zakelijke kilometers beschouwd (voor de btw-berekening als privékilometers).
  • De cataloguswaarde van de zakelijke auto. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Op de site van de RDW zoek je die van jouw auto op.
  • De afgiftedatum van het kenteken. Het bijtellingspercentage hangt ook af van de datum van eerste toelating. Als je je auto voor 2017 hebt gekocht, bekijk dan dit overzicht van de Belastingdienst.
  • De hoeveelheid CO2-uitstoot van de auto. Auto’s zonder CO2-uitstoot (zoals elektrische of nulemissie-auto’s) betalen 12% bijtelling, alle andere auto’s betalen 22% bijtelling.

Voorbeeld bijtelling berekenen

Stel: je hebt een elektrische auto van de zaak waarmee je ook meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Hierover moet je dus bijtelling betalen. Deze auto heeft een cataloguswaarde van €35.000 en doordat je geen CO2-uitstoot hebt, hoef je in 2021 maar 12% bijtelling te betalen. Je betaalt dan 12% over €35.000 = €4.200 per jaar bijtelling.

Om het nog een stapje verder te nemen, kijken we ook naar de belasting die je daarover moet betalen. Stel je hebt een inkomen van €50.000, dan val je in de eerste inkomstenbelastingschijf en betaal je een belastingtarief van 37,1% (indien nog niet AOW-gerechtigd). Dan zijn de netto jaarlasten voor deze auto 37,1% van €4.200 = €1558,20.

Auto’s ouders dan 15 jaar: youngtimers

Voor auto’s die ouder zijn dan 15 jaar, ook wel youngtimers genoemd, geldt een andere regeling: de werkelijke waarde die geldt in het economische verkeer (dagwaarde) is dan het uitgangspunt voor de bijtelling in plaats van de nieuwwaarde. Voor de berekening is het percentage 35% van de dagwaarde. Betreft het een volledig elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) dan bedraagt het percentage 17 %.

Vast percentage bijtelling mogelijk

Aangezien bovenstaand een lastige berekening is en veel administratie oplevert, is er ook de mogelijkheid om te kiezen voor een vast percentage van 2,7% over de cataloguswaarde inclusief BPM en btw. Je moet dit aangeven bij je btw-aangifte over het laatste kwartaal van het jaar. Deze 2,7% is een btw-correctie. Hierdoor mag je deze kosten opvoeren en dus in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.

Heb je een auto gekocht via de margeregeling (je hebt bij aankoop geen btw kunnen verrekenen) dan moet je 1,5% over de cataloguswaarde van de auto als btw-correctie betalen.


Gerelateerde producten

In onderstaande producten komt het onderwerp privébijtelling ook aan bod.

Deel deze pagina: